5 egenskaper som krävs för att lyckas som säljare

De flesta företagare tycker att det är svårt att sälja in nya tjänster och produkter. Många skapar ju sitt företag för att syssla med kärnverksamheten, kanske ett intresse. Därmed blir försäljningen lätt lidande. Men faktum är att man enkelt kan göra försäljningen till en rolig utmaning. Det enda man behöver göra är att identifiera de 5 egenskaper som man måste jobba på för att lyckas.

  1. Positivitet – en av de kanske absolut viktigaste egenskaper hos en försäljare. För att övertyga någon om fördelen med en produkt eller tjänst måste du själv tro på den. Ingen vill köpa något som en försäljare inte själv har en positiv inställning till. Dessutom vill ingen prata med eller övertygas av någon som inte verkar glad och trevlig.
  2. Bra lyssnare – de flesta försäljare gör misstaget att bara prata, utan att lyssna. Men att lyssna på en potentiell köpare av något är oerhört viktigt. Det ger försäljaren nämligen viktig information om hur köparen uppfattar sin situation och vad den efterfrågar.
  3. Pusha inte – en vanlig föreställning är att en försäljares jobb är att liksom tvinga in köparen i en situation där målet uppfylls. Men det är helt fel. Tvärtom är det ytterst viktigt att låta köparen själv bestämma sig, utan press. Är personen upptagen, var trevlig och fråga om du kan återkomma om någon dag.
  4. Var ärlig att säga att någonting ingår som inte gör det är inte bara moraliskt fel, utan också någonting helt förbjudet inom alla säljskolor. Visst kan man tänka att det skulle vara skönt att få in ännu en försäljning och att man kan ta problemet senare. Men att få sin trovärdighet skadad är det absolut värsta som kan hända en försäljare.
  5. Analysera – en bra säljare kan också läsa av och analysera den person de pratar med. Alla är kanske inte relevanta för att köpa den produkt eller tjänst som du säljer. Då är det onödigt för både dig och den du pratar med att du fortsätter samtalet.